Jan Kiciński
DYNAMIKA WIRNIKÓW I ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH









CZĘŚĆ III BADANIA

ROZDZIAŁ 7
ROZOSIOWANIA LINII WIRNIKÓW

 PRZEMIESZCZENIA PODPÓR ŁOŻYSKOWYCH
 MAPY AKCEPTOWALNYCH PRZEMIESZCZEŃ ŚRODKÓW PANWI
 NIERÓWNOLEGŁOŚCI OSI PANWI W STOSUNKU DO OSI CZOPA ("PRZEKOSZENIA" PANWI)

Przemieszczenia podpór łożyskowych spowodowane zmianami warunków pracy lub montażu oraz nierównoległości osi panwi do osi czopów są w praktyce eksploatacyjnej dużych obiektów energetycznych nie do uniknięcia. Badania, których celem jest ocena wrażliwości przyjętego obiektu na tego typu defekty są zatem niezmiernie ważne. Przedmiotem badań był turbozespół 13K215 opisany wcześniej w rozdziale 3 i dostrojony do niego model przedstawiony jako przypadek bazowy/referencyjny w rozdziale 3.3.3. Przeprowadzona została dla tego przypadku seria obliczeń symulacyjnych, w których zamodelowane zostały defekty w postaci przemieszczeń poziomych i pionowych środków panwi. Wielkość tych przemieszczeń ograniczona została przyjętymi kryteriami przeciążeniowymi łożysk i drganiowymi. Powstały w ten sposób tzw. mapy akceptowalnych przemieszczeń panwi. Okazało się, że mapy te dla poszczególnych łożysk są silnie asymetryczne w płaszczyźnie pionowej, co wskazuje na wzajemne obciążanie się łożysk przy ich przemieszczeniach i tym samym na niezbyt optymalny kształt eksploatacyjnej linii wirników. Ponadto, przyjęte zgodnie z zaleceniami norm ISO kryterium drganiowe, nie zawsze może być miarodajnym kryterium oceny stanu dynamicznego obiektu. Wskazane zostały bowiem przypadki, kiedy mimo formalnego spełnienia tego kryterium układ pracował w warunkach umożliwiających rozwój wirów i bicia olejowego a nawet silnej niestabilności. Fakt ten może stanowić przyczynek do dyskusji o kryteriach oceny stanu dynamicznego dużych obiektów energetycznych.
Z kolei badania wpływu nierównoległości osi panwi do osi czopa czyli tzw. "przekoszenia" panwi ujawniły dość dużą odporność dynamiczną przyjętego układu na tego rodzaju defekt. Przekoszenie jednej z panwi powoduje na ogół zmniejszenie amplitudy drgań węzłów łożyskowych i słabo się przenosi na pozostałe łożyska, co jest oczywiście korzystne z punktu widzenia eksploatacji obiektu. Pozostaje tu jednakże kwestia niebezpieczeństwa zatarcia krawędziowego łożyska i nadmiernego wzrostu temperatury.

Rozdział VII (plik pdf 1,2 MB)