Jan Kiciński DYNAMIKA WIRNIKÓW I ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH |
|
CZĘŚĆ III BADANIA ROZDZIAŁ 7 PRZEMIESZCZENIA PODPÓR ŁOŻYSKOWYCH Przemieszczenia podpór łożyskowych spowodowane zmianami warunków pracy lub
montażu oraz nierównoległości osi panwi do osi czopów są w praktyce eksploatacyjnej
dużych obiektów energetycznych nie do uniknięcia. Badania, których celem jest
ocena wrażliwości przyjętego obiektu na tego typu defekty są zatem niezmiernie ważne.
Przedmiotem badań był turbozespół 13K215 opisany wcześniej w rozdziale 3 i dostrojony
do niego model przedstawiony jako przypadek bazowy/referencyjny w rozdziale 3.3.3.
Przeprowadzona została dla tego przypadku seria obliczeń symulacyjnych, w których
zamodelowane zostały defekty w postaci przemieszczeń poziomych i pionowych środków
panwi. Wielkość tych przemieszczeń ograniczona została przyjętymi kryteriami przeciążeniowymi
łożysk i drganiowymi. Powstały w ten sposób tzw. mapy akceptowalnych
przemieszczeń panwi. Okazało się, że mapy te dla poszczególnych łożysk są silnie asymetryczne
w płaszczyźnie pionowej, co wskazuje na wzajemne obciążanie się łożysk przy
ich przemieszczeniach i tym samym na niezbyt optymalny kształt eksploatacyjnej linii
wirników. Ponadto, przyjęte zgodnie z zaleceniami norm ISO kryterium drganiowe, nie
zawsze może być miarodajnym kryterium oceny stanu dynamicznego obiektu. Wskazane
zostały bowiem przypadki, kiedy mimo formalnego spełnienia tego kryterium układ
pracował w warunkach umożliwiających rozwój wirów i bicia olejowego a nawet silnej
niestabilności. Fakt ten może stanowić przyczynek do dyskusji o kryteriach oceny stanu
dynamicznego dużych obiektów energetycznych. |